Sunday, February 20, 2011

Meminum Air Dimasuki Lalat

Mungkin ramai di luar sana tertanya-tanya samada bolehkah minum air yang dimasuki lalat?? Mungkinkah kita boleh dijangkiti penyakit jika minum air yang dimasuki lalat??. Adakah hadis yang menyatakan permasalahan ini?? Hadis tentang lalat yang masuk ke dalam air minuman memang wujud. Hadis ini menurut ulama adalah sahih  yang diriwayatkan Imam al-Bukhari.


Rasulullah S.A.Wbersabda (mahfumnya): "Apabila lalat terjatuh ke dalam bekas minuman kamu, maka hendaklah direndamkan (ditenggelamkan) lalat ke dalam air minuman itu, sesungguhnyapada salah satu sayapnya ada penyakit dan sayap yang satu lagi ada penawar kepada penyakit tadi"


Menurut hadis di atas, maka tejawablah segala persoalan  tentang lalat yang tejatuh ke dalam air minuman. Kita cuma perlu merendamkan keseluruhan lalat ini sebelum minum semula. Perlu diingat bahawa segala pertuturan Rasulullah adalah benar sama sekali yang tiada keraguan. Oleh itu, kita janganlah takut dan terus buang air yang telah dimasuki lalat. Ini juga dapat mengelakkan pembaziran yang umum mengatahui pembaziran adalah amalan syaitan,

1 comment:

  1. ʜey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any
    widgets I could aԀd tо my blog that aսtomatically tweet my neweѕt twitter upɗates.
    І've Ьeen looking for a plug-in like this for qսite ѕоme time and was hoping maybe you would haνe some experience with somеthing lіke this.
    Please let me know if you run into anything. I trulʏ enjoy
    геading your blog and Ι look forward to your new updates.



    Also visit my page :: parking pod zyrafa

    ReplyDelete